Page 35 - Enforsa Foundation
P. 35
6.2. Governance en Management
Stichting Enforsa
Als maatschappelijke organisatie hecht Uitgevende Instelling belang aan het naleven en handhaven van een
adequaat systeem van verantwoording van haar bestuurders. Hiertoe hanteert ze de (ruime) definitie van
corporate governance van de Wereldbank als uitgangpunt voor haar corporate en maatschappelijk handelen28 & 29.
“Corporate governance heeft tot doel te zorgen voor een balans tussen economische- en sociale doelen, tussen
individuele- en gemeenschappelijke doelen, de productiemiddelen in een samenleving zo goed mogelijk te
benutten, verantwoording af te dwingen over het rentmeesterschap over in beheer gegeven productiemiddelen
en om de belangen van individuen, ondernemingen en de samenleving zo goed mogelijk op een lijn te brengen
en te houden. Daarmee heeft het systeem van corporate governance ook tot taak vertrouwen te creëren en te
onderhouden in het systeem van ondernemingsgewijze voortbrenging met gebruik van kapitaal van derden als
motor voor de welvaart voor de samenleving” (Wereldbank).
6.2.1. Governance
Jaarlijks zal het bestuur een jaarverslag uitbrengen gebaseerd op International Financial Result Standards
(IFRS)30. Hiernaast zal de Uitgevende Instelling nog een maatschappelijk jaarverslag uitbrengen over het door haar
gevoerde beleid. In het maatschappelijk jaarverslag staan de door Uitgevende Instelling gesteunde goede doelen
en de voortgang in de ontwikkeling centraal. De controle van de jaarstukken zal jaarlijks door een onafhankelijk
accountantskantoor plaatsvinden.
6.2.2. Management
Tweemaal jaarlijks vergadert de raad van toezicht samen met het bestuur van Uitgevende Instelling. Minimaal
maandelijks vergadert het bestuur formeel over de voortgang van de werkzaamheden van de Uitgevende
Instelling. De notulen van deze vergadering zijn inzichtelijk voor de raad van toezicht. Ieder bestuurslid kan
verzoeken tot een bestuursvergadering, voor de raad van toezicht zijn ten minste twee leden vereist tot het
doen uitroepen van een extra vergadering. Bestuursbesluiten dienen in alle gevallen genomen te worden door
een meerderheid in het bestuur. In geval van het staken van de stemmen kan de voorzitter een beslissende stem
uitbrengen. Dit na consultering van de raad van toezicht. Benoeming van het bestuur en de raad van toezicht
gebeurt middels coöptatie.
Het bestuur van Uitgevende Instelling bestaat uit twee leden (een voorzitter en een penningmeester / secretaris).
Deze bestuursleden krijgen ieder een vergoeding van € 60.000.- per jaar voor hun werkzaamheden. De leden van
de raad van toezicht krijgen een onkostenvergoeding, de voorzitter € 4.500.- per jaar, de overige leden van de
raad van toezicht € 3.000.- per jaar.
Bestuursleden zijn individueel onafhankelijk bevoegd op te treden voor de Stichting en deze te binden, echter
besluiten boven € 50.000.- dienen gezamenlijk genomen te worden.
Indien besloten wordt Uitgevende Instelling te ontbinden zal het bestuur besluiten hoe de middelen aan de sociale
projecten worden toegekend conform de doelstelling van de stichting.
28 H. Strikwerda Bestuur, Strategie, Organiseren, mens en samenleving
29 “Corporate Governance is concerned with holding the balance between economic and social goals and between individual and communal goals. The corporate governance
framework is there to encourage the efficient use of resources and equally to require accountability for the stewardship of those resources. The aim is to align as nearly as
possible the interests of individuals, corporations and society” (Sir Adrian Cadbury in ‘Global Corporate Governance Forum’, World Bank, 2000); “Corporate Governance is concerned
with holding the balance between economic and social goals and between individual and communal goals. The corporate governance framework is there to encourage the efficient
use of resources and equally to require accountability for the stewardship of those resources. The aim is to align as nearly as possible the interests of individuals, corporations and
society” (Sir Adrian Cadbury in ‘Global Corporate Governance Forum’, World Bank, 2000); http://www.corpgov.net/library/corporate- governance-defined/
30 http://www.ifrs.org/
35