Page 36 - KPMG-Meijburg-Eindejaarstips 2015
P. 36

voordeel in de loonbelasting zou zijn belast. De nihilwaardering van de rentekorting is daarom                                             36
niet langer wenselijk. Tevens kan het rentevoordeel niet als eindheffingsbestanddeel door de
werkgever worden aangewezen en dus niet ten laste van de vrije ruimte worden gebracht.

Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties ter vervanging van de VAR
Er wordt al langer gesproken over de vervanging van de Verklaring arbeidsrelatie (VAR). De
staatssecretaris van Financiën heeft een alternatief voorgelegd, dat op 2 juli 2015 door de
Tweede Kamer is aangenomen: de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties. Het
alternatief houdt in dat opdrachtnemer en/of opdrachtgever vooraf overeenkomsten kunnen
voorleggen aan de Belastingdienst. Deze beoordeelt dan of sprake is van inhoudingsplicht voor
de loonheffingen. Aan het oordeel van de Belastingdienst kan zekerheid worden ontleend voor
de loonheffingen als de uitvoering van de werkzaamheden feitelijk ook overeenkomt met wat
in de goedgekeurde overeenkomst is vastgelegd. Er vindt geen fiscale beoordeling plaats voor
de inkomstenbelasting (wel of geen ondernemer). De Belastingdienst zal verschillende soorten
overeenkomsten beoordelen: individuele overeenkomsten, overeenkomsten die specifiek in
een bepaalde sector worden gebruikt en meer generieke overeenkomsten. De Belastingdienst
selecteert (in overleg met de indiener) de overeenkomsten op grond waarvan een
opdrachtgever geen loonheffingen hoeft in te houden en af te dragen en publiceert deze als
voorbeeldovereenkomsten. Zo kan iedereen die volgens een voorbeeldovereenkomst werkt
hiervan gebruikmaken. Belangenorganisaties van opdrachtgevers en van opdrachtnemers,
individuele opdrachtgevers en opdrachtnemers of hun intermediairs kunnen (bestaande)
overeenkomsten aan de Belastingdienst voorleggen. Die probeert een overeenkomst binnen
zes weken te beoordelen.

De staatssecretaris van Financiën heeft op 19 oktober 2015 de Eerste Kamer voorgesteld de
beoogde ingangsdatum te verschuiven van 1 januari 2016 naar 1 april 2016. Daarmee wil het
kabinet tegemoetkomen aan de wensen van zowel de zzp-organisaties en de vakbonden als
de werkgeversorganisaties. Het geeft de betrokken organisaties meer ruimte voor een
soepele overgang. Daarnaast stelt de staatssecretaris een implementatietermijn voor tot
1 januari 2017, zodat alle opdrachtgevers en opdrachtnemers de tijd hebben hun werkwijze
aan te passen. Gedurende de implementatietermijn zal de Belastingdienst wel toezicht
houden, maar geen repressieve handhavingsmaatregelen nemen. Met ingang van 2017 zal dat
wel het geval zijn en kan handhaving met terugwerkende kracht plaatsvinden tot aan de
ingangsdatum van het wetsvoorstel. De staatssecretaris heeft tevens aangeven dat:

• overeenkomsten die voor 1 februari 2016 worden voorgelegd aan de Belastingdienst voor
     1 april 2016 zullen zijn beoordeeld en zo mogelijk worden gepubliceerd;

• het wetsvoorstel geen terugwerkende kracht heeft, dus tot op het moment van
     inwerkingtreding van de wet blijft de vrijwarende werking van de VAR voor de
     opdrachtgever bestaan;

• de Belastingdienst evidente fraude te allen tijde blijft aanpakken.

Inmiddels heeft de Belastingdienst verschillende algemene en branchespecifieke
modelovereenkomsten op zijn website gepubliceerd.

Afschaffen ouderentoeslag box 3
De ouderentoeslag, die het heffingvrije vermogen voor ouderen in box 3 verhoogt met
maximaal € 28.236, wordt met ingang van 2016 afgeschaft.

Beperking renteaftrek eigenwoningschuld in hoogste schijf tot 50,5%
Vanaf 2014 wordt het maximale percentage waartegen de rente over de eigenwoningschuld in
de hoogste schijf kan worden afgetrokken jaarlijks met een half procent verlaagd. De
renteaftrek voor de eigenwoningschuld bedraagt in 2016 dus maximaal 50,5%.

Verhoging eigenwoningforfait dure woningen
In 2016 wordt het eigenwoningforfait voor woningen boven een bepaalde WOZ-waarde (in

                                 © 2015 Meijburg & Co, Belastingadviseurs, is een samenwerkingsverband van besloten vennootschappen,
                                 staat ingeschreven in het Handelsregister onder nummer 53753348 en is aangesloten bij KPMG International
                                 Cooperative (’KPMG International’), een Zwitserse entiteit. Alle rechten voorbehouden.
   31   32   33   34   35   36   37   38