Page 20 - HVC
P. 20

Directieverslag – 2 Bedrijfsactiviteiten  /  19








                  Grondstoffen                                    Klachten van burgers
                  Afvalinzameling                                 In 2012 is een start gemaakt met het centraliseren van lokale
                  HVC zamelt afval in voor de gemeenten in de regio Dordrecht   klantenservicepunten naar één contactpunt. De realisatie daar-
                  (Drechtsteden), de gemeenten gelegen in het gewest Kop van   van heeft langer geduurd dan gepland, onder meer door langer
                  Noord-Holland, de regio West-Friesland en de gemeenten   dan verwachte onderhandelingen met de vakbonden over de
                  Bergen, Lelystad, Noordoostpolder, Wormerland, Zaanstad en   personele consequenties van centralisering. Naar verwachting
                  Zeewolde. In totaal gaat het daarbij om 28* gemeenten per   zal eind maart 2013 het laatste lokale klantenservicepunt
                  31 december 2012. Resultaatgericht werken is uitgangspunt,   opgaan in de centrale klantenservice. De taakstelling van de
                  evenals een transparante kostenstructuur. In het verlengde van   centrale klantenservice is om 70% van de burgers die telefo-
                  de overname van afvalinzameltaken voert HVC voor enkele   nisch contact opnemen binnen 30 seconden te woord te staan.
                  gemeenten ook reinigingsdiensten uit, zoals gladheids-  Op dit moment voldoet de centrale klantenservice nog niet aan
                  bestrijding en beheer van openbare ruimte.      deze eis.
                  Het afgelopen jaar zijn de dienstverleningsovereenkomsten
                  met de gemeenten Lelystad, Noordoostpolder en Zeewolde   Zoals in de fi guur ‘Gegronde klachten van inwoners’ te zien is,
                  verlengd. Vanwege de vorming van de nieuwe gemeente   is het aantal gegronde** klachten over afvalinzameling in 2012
                  Hollands Kroon is een nieuwe dienstverleningsovereenkomst   signifi cant toegenomen, vooral in de gemeente Zaanstad.
                  in de plaats gekomen van de verschillende bestaande dienst-  Veel klachten hebben betrekking op het herhaaldelijk niet
                  verleningsovereenkomsten.                       inzamelen van afval. In Zaanstad komen relatief veel klachten
                  De manier waarop ingezameld wordt, bepaalt de mogelijk-  voort uit gedrag van medewerkers tijdens het uitvoeren van
                  heden van materiaalhergebruik. Om afvalstoffen op een goede   werkzaamheden en vanwege de overgang naar ondergronds
                  manier te kunnen opwerken moet de input van opwerkings-  inzamelen. Klachten over medewerkers bleken vaak uitzend-
                  installaties aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Gescheiden   krachten te betreffen. Deze klachten konden deels worden
                  inzameling van verschillende soorten materialen vergroot de   opgelost door uitzendkrachten te vervangen door medewerkers
                  kwaliteit en dus ook de mogelijkheden van opwerking.   met een tijdelijk contract, die meer gemotiveerd blijken te zijn.
                  Daarbij is de burger, als leverancier van de grondstoffen, een
                  belangrijke partij. Een inzamelsysteem dat gebruiksvriendelijk
                  is en burgers uitnodigt tot het juiste gebruik ervan, is dan ook   Gegronde klachten van inwoners
                                                                   (aantal per 10.000 woonhuisaansluitingen)
                  essentieel om de mogelijkheden van opwerking te bevorderen.
                  Om de soms tegenstrijdige eisen van gebruiksvriendelijkheid en   9,0
                  hergebruik te overbruggen, heeft HVC in 2011 en 2012 proeven
                                                                        7,5
                  gedaan met een nieuwe vorm van inzameling: droog & her-
                  bruikbaar. Deze proef wordt in de paragraaf op pagina 23 nader   6,0
                  toegelicht.
                                                                        4,5
                                                                        3,0

                                                                        1,5
                                                                         0
                  *    Door een gemeentelijke herindeling waarbij drie aandeelhoudende   Flevoland  NH-noord  NH-midden
                     gemeenten, waar HVC de inzameling verzorgt, zijn betrokken, is het aantal
                     gemeenten waar HVC afval inzamelt per 1 januari 2013 afgenomen van   2010
                     28 naar 26.                                            2011
                  **   De term ‘gegronde klacht’ is nader gedefi nieerd in het kader van de   2012
                     dienstverleningsovereenkomsten met de gemeenten waarvoor HVC
                     de afvalinzameling verzorgt. In dat kader vinden ook rapportages plaats
                     over klachten.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25