Page 17 - ROEMENIE MAGAZINE LENTE 2016
P. 17

gebruikten elementen van het verleden in de vernieuwende           Architectuur
architectuur, zoals Arghir Culina bij verschillende ontwerpen
deed (hotel Union en Stănescu).                                             Palace Hotel
Over het algemeen maakte iedere architect in deze periode
gebruik van dezelfde nieuwe materialen zoals gewapend                          (foto: internet)
beton en nieuwe constructiemethoden. Het gebruik van
geprefabriceerde onderdelen werd breed toegepast en men                   Hotel Stănescu
zocht aansluiting bij internationale ontwikkelingen.
Overal in Europa en Amerika zijn tussen 1920-1940 moder-                       (foto: internet)
nistische gebouwen ontstaan, soms met Art Deco kenmerken,
met traditionalistische toevoegingen of met de zogenaamde                    Union Hotel
‘streamline’, de ronde, gestroomlijnde vormen die je bij
gebouwen en ander design uit die tijd vaak ziet. De ‘streamline’               (foto: internet)
was bedoeld als suggestie van snelheid en moderniteit en
geënt op industriële vormgeving.                                        Roemenië Magazine 17
De verschillende invalshoeken van architecten en opdracht-
gevers, hun nationale achtergronden en persoonlijke voor-
keuren bepaalden uiteindelijk de keuze voor het type archi-
tectuur, waardoor er een grote diversiteit van gebouwen
ontstond. Vaak ook werden verschillende typen gebouwen
door dezelfde architect ontworpen. Dat is zeker het geval met
de gebouwen van Arghir Culina.
Bij degenen die, zoals Arghir Culina, al vóór de Eerste We-
reldoorlog in hun beroep werkzaam waren, is goed te zien
welke impact het verschil van de tijdsgeest voor en ná
WO I had op de ontwerpen van de architecten. Culina bouwde
vóór WO I, in 1912, het Palacehotel (nu het gerestaureerde
Cişmigiu hotel) aan de boulevard Regina Elisabeta. Het is
een mooi voorbeeld van een gebouw waarin suggesties van
verschillende historische bouwstijlen zijn samengebracht (de
eclectische stijl, hier naar 18e eeuws Frans voorbeeld) met
hoge gevels en oorspronkelijk door koepels bekroond. De
benedenverdieping en de mezzanine dienden commerciële
doelen, de bovenste drie verdiepingen met mansarde
zouden als gastenkamers worden gebruikt. De tussengelegen
verdiepingen vormden het woonhuis van de opdrachtgever,
een familielid van Culina.
Overigens zou het Palace hotel vanaf 1916 zeer uiteenlopende
functies vervullen en verkeerde het lang in verwaarloosde staat.
Rond 1931 ontwierp Culina de twee tegenover elkaar gelegen
hotels aan de Strada Ion Campineanu, het Union en het
Stănescu (Negoiu) hotel. Beide hotels zijn een mengeling van
de moderne Art Deco stijl, echter met duidelijke verwijzingen
naar de traditionele, typisch Neo-Brancoveanu (of Neo
Roemeense) architectuur op de gevels. Met name de zware
korte zuilen en loggia’s met ronde bogen op de bovenste
verdiepingen en de florale decoratie die de topgevel siert van
het Stănescu hotel, doen aan de Neo-Brancoveanu stijl denken.
De Art Deco is af te lezen aan de nadrukkelijke.gevelindeling
met horizontale en verticale lijnen, de horizontale afwerking
van de bovenranden van de gevels en de geometrische sier-
vlakken in reliëfs met fijne decoratieranden. Bij het Union hotel
doen de halfronde balkons boven de hoofdingang enigszins
aan de eerder beschreven ‘streamline’ denken.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22