Page 26 - Enforsa Foundation
P. 26

oplevering van het park volledige productie garantie aan de Uitgevende Instelling, en draagt daarmee alle
kosten die betrekking hebben op het disfunctioneren van de Zonne-energiecentrale of een onderdeel hiervan.
Hierbij kan gedacht worden aan defecte panelen, omvormers, middenspanning- en hoogspanning gedeelte en de
kabelaansluiting op het elektriciteitsnet van Roemenië.

Bij de selectie van de kandidaten EPC contractors is bijzondere aandacht besteed aan de financiële capaciteit van de
geselecteerde contractor welke hen in de mogelijkheid moet stellen om in geval van in gebreke zijn van een van de
leveranciers (First Solar,en Huawei) het bouwproject af te ronden. Hiertoe heeft de EPC contractor een uitvoeringsgarantie
afgegeven die voldoende groot is om het in gebreke blijven van de leveranciers financieel te kunnen opvangen. Indien
dit zich voordoet, zal een andere partij gevraagd worden de taken van een van deze leveranciers over te nemen.
Geprobeerd zal worden om dit onder dezelfde (financiële) condities te laten plaatsvinden. Ter dekking van dit risico is
er voor elk van de genoemde onderdelen steeds een reserveleverancier voorzien.

4.5.2. Contractueel risico - exploitatie fase

Afname energie:
De afname van de energie wordt geregeld via OPCOM, de lokale regulator en kan via de spotmarkt aangeboden
worden aan de erkende elektriciteitsleveranciers. Op dit niveau is er geen contractueel risico daar er aangeboden
wordt op dag niveau. Een andere mogelijkheid is dat er een vast contract met vaste tarieven wordt afgesloten
doch daar zal initieel niet voor gekozen worden.

Afname Groencertificaten:
De Afname van de Groencertificaten is eveneens geregeld onder artikel 220/2008 van het Roemeens recht en vallen
onder de Europese richtlijnen. De Europese Unie houdt toezicht op de naleving van de door haar geaccordeerde
regelgeving in de lidstaten. Deze risico’s worden verder verzekerd door de afgesloten exportkredietgaranties.

4.6. Landenrisico Roemenië

4.6.1. Politieke en commerciële risico in Roemenië

Door Standard & Poors is recentelijk (april 2015) de rating BBB_ voor Roemenië herbevestigd. Het commentaar van
S&P en de stabiele vooruitzichten voegen wij bij als Bijlage 6. Het landenrisico houdt rekening met de bereidheid
en het vermogen van een staat om te betalen en de invloed die dit heeft op het vermogen van publieke of
private entiteiten om aan hun grensoverschrijdende betalingsverplichtingen te voldoen. Uitgevende Instelling
zal in België en in Nederland een investeringsverzekering afsluiten ter dekking van de volgende risico’s: de
politieke risico’s: staking van betalingen bij de afnemer, geldtransfer problemen, wisselkoersrisico, overmacht,
overheidsinterventies en anderzijds de commerciële risico’s: betalingsonmacht (negatief eigen vermogen) van
Uitgevende Instelling of onvermogen om tijdig te betalen. Deze verzekering zal voor zover relevant zowel de
leningen verstrekt door de commerciële banken alsook de Obligatielening dekken, onder voorbehoud van de
gebruikelijke uitsluitingen in de verzekeringssector.

4.6.2. Wisselkoersrisico

De inkomsten van de Zonne-energiecentrale Lake Tasaul zijn in Roemeense Lei. Het risico bestaat dat deze niet
omgewisseld kunnen worden in EURO. Roemenië heeft zich verplicht, tijdens haar accreditatie voor de EU, om haar
huidige nationale munt, de Roemeense Lei te vervangen door de EURO, zodra Roemenië voldoet aan de zes criteria
die gelden om toegelaten te worden tot het European Exchange Rate Mechanism (ERM II)16. In april 2015 heeft de
Roemeense regering betoogd dat Roemenië de meerderheid van de zes criteria heeft vervuld en dat het zich laat

16 http://€-lex.€opa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=URISERV:l25082&from=nl

26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31