Page 31 - ROEMENIE MAGAZINE LENTE 2016
P. 31

KMunuszti&ekCcultuur

bovenaan staan. Toch past een           zou het orkest 37 jaar niet meer        FILOSOOF BINNEN DE MUZIEK
bijzonder gecreëerde plaats beter       dirigeren. Toen na 37 jaar van
voor hem. Hij paste nooit in een        halsstarrig weigeren de maestro in      Vooral door zijn op Zen gebaseerde
lade naast collega’s als von Karajan,   1992 moeizaam instemde tot een          levensopvatting en door zijn afkeer
Karl Böhm of Claudio Abbado. Of         eenmalig optreden met het orkest,       van het in zijn ogen te vluchtige en te
het publiek en musici het met hem       rukte zelfs de Duitse president         commerciële muzikale bedrijf, had
eens waren of niet, hij creëerde al     von Weizsäcker uit om hem voor          Celibidache in de laatste decennia
zijn uitvoeringen tot een unieke en     aanvang van het concert voor de         van zijn leven een cultstatus onder
intense transcendente beleving.         camera te bewieroken.                   muziekliefhebbers verworven.
Celibidache werd geboren in 1912        In 1979 werd Celi (zijn bijnaam)
in Iași en studeerde filosofie en       dirigent van de Münchner Phil-          Celibidache’s afkeer van geluids-
wiskunde aan de universiteit van        harmoniker. Hij maakte dit orkest tot   opnamen kwam voort uit zijn
Bucharest. In 1936 vertrok hij naar     een ensemble van het allerhoogste       opvatting dat het beleven van
Berlijn waar hij ook zijn muzikale      niveau. Celibidache maakte in zijn      muziek een transcendente ervaring
studies afrondde bij o.a. Fritz Stein.  Münchner jaren vooral naam met          is, die alleen bij een live-uitvoering
Hij kon direct als dirigent starten     vertolkingen van de symfonieën          tot stand kan komen. Daardoor
bij de Berliner Philharmoniker.         van Anton Bruckner. Hij zette           konden pas na zijn dood de weinige
Het orkest verkeerde in 1945            daarmee een traditie voort van          geautoriseerde concertopnamen
in het naoorlogse Duitsland in          de Münchner Philharmoniker, een         verschijnen.
een desolate staat en hun chef-         orkest dat meerdere symfonieën
dirigent Wilhelm Furtwängler had        van Bruckner in première had
vanwege zijn vermeende colla-           gebracht. Karakteristiek en veel
boratie met het Duitse regime           becommentarieerd was Celibi-
een dirigeerverbod gekregen.            daches opvatting van het muzikale
Celibidache maakte van de               tempo.
gelegenheid gebruik om bij dit
orkest binnen te komen. Overigens       Hij had de reputatie dat hij zeer
net als vele van zijn collega’s die     moeilijk en hoekig in de omgang
in het uitgeholde naoorlogse            was. Als perfectionist eiste hij
Duitsland toporkesten onder hun         extreem veel repetitietijd met
leiding kregen. Gewoon vanwege          als gevolg vele conflicten met
het gegeven dat Duitsland zelf          de musici. Zijn periode bij de
geen dirigenten meer had. Een           Münchner Philharmoniker ken-
mooi voorbeeld is ook de bekende        de zo meerdere langdurige con-
Hongaarse dirigent Georg Solti die      flicten, waaronder een geschil
(toen nog pianist) ”out of the bleu”    met een tromboniste die gelijke
chef-dirigent werd van de opera in      behandeling eiste. Celibidache
München, zonder enige dirigeer          vond dat een vrouw geen
ervaring ...                            solotrombonist behoorde te zijn.
Het lot wilde dat Celibidache na 3      Het heeft twaalf jaar geduurd
jaar bij de Berliner Philharmoniker     voordat de rechter de tromboniste
van zijn troon werd verstoten met       in het gelijk stelde.
de komst van Herbert von Karajan.
Karajan had meteen begrepen             Zijn formaat, zijn grote liefde,
dat de media het belangrijkste          passie en kennis van de muziek
is en wilde met het orkest en de        staan boven elke twijfel, maar
Deutsche Grammophone zoveel             tegelijk schrok hij er niet voor terug
mogelijk plaatopnames met de            om stevig in partituren in te grijpen
Berliner Philharmoniker gaan            waar hij dit nodig achtte.
realiseren.                             Zijn grote ervaring en zijn muziek-
Celibidache weigerde principieel        theoretische inzichten droeg hij
plaatopnames te maken en moest          over tijdens masterclasses. Opval-
plaatsmaken voor de jonge Von           lend daaraan was dat hij studenten
Karajan. Celibidache heeft dit          orkestdirectie kamermuziek liet
nooit kunnen verkroppen en              spelen om hun zo meer besef bij te
                                        brengen voor ensemblespel.

                                                                                Roemenië Magazine 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36