Page 32 - ROEMENIE MAGAZINE LENTE 2016
P. 32

Muziekcultuur

Zijn verklaring                                            Ik kan dus geen cd opnames maken omdat de micro-
                                                           foon niet in staat is dit aspect en de rijkdom hiervan te
Eerst moeten we begrijpen wat muziek eigenlijk is en       registreren. Zelfs in het digitale tijdperk waar een klank
accepteren dat er vele aspecten zijn die ons niet bekend   digitaal wordt opgesplitst in 1.600000 deeltjes en weer
zijn. Om te beginnen met 'tempo'.                          digitaal wordt gecombineerd tot een geheel. Welke
Wat is tempo? Een fysieke realiteit waarbinnen auditie-    criteria hanteert dit proces, deze digitale machine?
ve elementen samengevoegd worden tot een eenheid.          Waar blijft de rijkdom en transcendente ervaring?
Het aspect 'tijd' is de niet reële voorwaarde die de       Ik krijg vaak de absurde vraag over mijn interpretatie,
samengevoegde elementen maakt tot de gewenste              of nog erger, men 'spreekt' over mijn interpretatie! Wat
klank. Elk instrument moet passen binnen de eenheid        is een interpretatie? Interpretatie van wat?
van klank ofwel het geheel en staat niet op zich zelf.     Wanneer je van A naar B gaat is dat geen interpretatie,
Elk element heeft een relatie met het voorgaande en        het zijn vaststaande feiten die je kunt beleven.
wat volgt. De microfoon kan slechts een derde deel van     Zolang ik het mooi vind en jij het ook mooi vindt is dat
dit proces registreren en de resterende tweederde zijn     een bevestiging. Ik hecht geen waarde aan de cliché
door de microfoon toegevoegde waardes en voor mij          complimenten na een voorstelling: Niemand deed dit
onacceptabel.                                              beter dan jij, ik heb het nog nooit mooier gehoord, ik
Hoe complexer de muziek hoe meer tijd we nodig heb-        ben zo geraakt etc...
ben om te kunnen volgen, dus het tempo moet trager         Een compliment is wanneer iemand zegt: Het is zo!
willen we de eenheid niet verliezen (Celibidache was       Vaak krijg ik de vraag hoe ik me voorbereid, Ik lees par-
befaamd om zijn trage tempi). Het is eigenlijk simpel,     tituren steeds alsof ik ze voor het eerst zie. Ik wil vrij zijn
wanneer we een complexe passage in een boek lezen,         van mijzelf, alleen zo kan ik openstaan en creatief zijn.
gaan we ook trager lezen om het volledig te begrijpen      Ik wil zelfs vrij zijn van de wens om vrij te zijn! Alleen dan
en om geen informatie verloren te laten gaan.              kan ik het avontuur aangaan in het moment zelf. Het is
Wanneer iemand zegt mijn uitvoeringen zijn traag,          niet mogelijk om te reageren op wat ik hoor wanneer
dan is hij muzikaal doof! Hij luistert dan alleen fysiek   ik refereer aan wat ik van te voren heb bedacht. Altijd
naar de directe frequenties en dat is niet waar het om     spontaan op het moment, alleen aansturen en vooral
gaat. Het gaat om de vierde octaaf de 'astrale klank'      'niets doen', want 'het' ontwikkelt zich vanzelf. Pas aan
die je moet horen en beleven.                              het einde na de laatste noot ben ik opnieuw vrij.
Zelfs de critici hebben dit vaak niet begrepen omdat       Repetities: duizendmaal 'nee' tegenover eenmaal 'Ja'
ze refereren aan verkeerde fysieke overtuigingen of-
wel hoe iets zou moeten zijn. Ze zijn slachtoffers van
foutieve ervaringen... Het referentiepunt ligt in de as-
trale wereld en dat heeft tijd nodig om in het hier en nu
tot uiting te komen, dit begrijpen en kunnen ervaren
heeft te maken met muzikaliteit.
Het geheugen is wat ons terughoudt en heeft foutieve
referenties gecreëerd. Creativiteit kan alleen bestaan
wanneer we alles opzij kunnen zetten dus 'vrij zijn'.
Helaas zijn alle opleidingen gebaseerd op de directe
kennis en we zijn vergeten dat deze kennis alleen een
werktuig is om in contact te komen met het astrale, en
deze dimensie te kunnen begrijpen.

  32 Roemenië Magazine
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37