Page 33 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 33

Stephane Karo van het Belgische                                                       Muziekcultuur
label Crammed Discs, die de Roe-
menen onder hun hoede wilden                                                   Muziek omschrijven is moeilijk.
nemen, cd's wilden produceren en                                                         Voor een impressie en
tournees organiseren.
                                                                                    mediavoorbeelden kunt u
De groep ging zonder aarzeling                                                                naar de website:
akkoord met het voorstel van de
twee Belgen en drie jaar later was                                                www.raymond-janssen.com
de Taraf de Haïdouks geboren,                                                                      onder blog.
met een gelijknamige CD en een
eerste grote tournee.                                                                          Raymond Janssen

Deze eerste tournee was een                                                                     is dirigent en pianist.
gigantisch succes en bracht hun                                                    Voorts is hij oprichter van Cadenza
zelfs een optreden in de Opera van                                                  European Art Productions met als
Parijs. De Taraf de Haïdouks werden                                              doel de Roemeense muziekcultuur te
zo populair dat zij na afloop van de
concerten op straat verder speelden                                                        verbreden in West-Europa.
gevolgd door het enthousiaste                                                     Naast musicus en ondernemer is hij
publiek. Op straat verkochten ze                                               NLP coach/ trainer en hypnotherapeut.
zelf opgenomen (maar grotendeels
lege) cassettes.                                                                                      Roemenië Magazine 33

In 2000 kende het succes van de        dit was wat men nu wilde horen.
Taraf de Haïdouks geen grenzen,        Het communistische regime had
de media waren wereldwijd vol lof      immers al via de media een stempel
en alle zalen waren op voorhand        gedrukt op de Volksmuziek, een
uitverkocht. De BBC verleende hun      onwaardig stempel. Bijna niemand
in 2002 de Award for World Music”!     voelde belangstelling om deze
Gheorghe Caliu, een violist van het    nieuw gevestigde maar foute waar-
ensemble werd uitgenodigd door         de te herzien. Treurig is dat de Taraf
de regisseur Radu Mihaileanu voor      de Haïdouks wereldfaam genoten,
een rol in de film “Concertul” waarin  maar in Roemenië zelf niet erkend
hij de rol speelde van een zigeuner    werden en zelfs geïgnoreerd. En
violist. In de film moest hij een      dat terwijl ze hun land een goed
capriccio van Paganini spelen. Een     imago hadden kunnen bezorgen.
uiterst berucht en virtuoos solowerk   Ze speelden uiteindelijk geen
voor viool. Omdat hij geen noten       zigeuner muziek maar historisch
kon lezen leerde hij het capriccio in  traditionele Roemeense muziek,
enkele uren alleen op zijn gehoor!     met een geschiedenis en traditie
Aansluitend op dit filmdebuut wer-     van honderden jaren.
den de Taraf de Haïdouks uitge-        Met het overlijden van Nicolae
nodigd voor de film “The man who       Neacsu en Dumitru “Cacurica” Baicu,
cried” samen met Johnny Depp           (de twee belangrijkste musici)
en Christina Ricci. Johnny Depp        schreef de Guardian “met hun
was zo onder de indruk dat hij het     overlijden sterft met hen ook de
ensemble uitnodigde in zijn huis       laatste generatie Lăutari!"
in Los Angeles waar ze avond aan       Hun opvolgers zijn technisch wel-
avond voor zijn vrienden speelden.     licht uitmuntend maar missen
Op hetzelfde moment ging het           juist dat..... Daarnaast is het
in Roemenië snel bergafwaarts          repertoire verschoven naar een
met de volksmuziekcultuur. Men         meer commercieel middengebied
prefereerde een nieuw ontstane         waar we eigenlijk niet op staan te
Gypsy stijl genoemd ‘Manele’ en        wachten en waarmee belangrijke
                                       authentieke waarden verloren gaan.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36