Page 33 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 33
Stephane Karo van het Belgische Muziekcultuur
label Crammed Discs, die de Roe-
menen onder hun hoede wilden Muziek omschrijven is moeilijk.
nemen, cd's wilden produceren en Voor een impressie en
tournees organiseren.
mediavoorbeelden kunt u
De groep ging zonder aarzeling naar de website:
akkoord met het voorstel van de
twee Belgen en drie jaar later was www.raymond-janssen.com
de Taraf de Haïdouks geboren, onder blog.
met een gelijknamige CD en een
eerste grote tournee. Raymond Janssen
Deze eerste tournee was een is dirigent en pianist.
gigantisch succes en bracht hun Voorts is hij oprichter van Cadenza
zelfs een optreden in de Opera van European Art Productions met als
Parijs. De Taraf de Haïdouks werden doel de Roemeense muziekcultuur te
zo populair dat zij na afloop van de
concerten op straat verder speelden verbreden in West-Europa.
gevolgd door het enthousiaste Naast musicus en ondernemer is hij
publiek. Op straat verkochten ze NLP coach/ trainer en hypnotherapeut.
zelf opgenomen (maar grotendeels
lege) cassettes. Roemenië Magazine 33
In 2000 kende het succes van de dit was wat men nu wilde horen.
Taraf de Haïdouks geen grenzen, Het communistische regime had
de media waren wereldwijd vol lof immers al via de media een stempel
en alle zalen waren op voorhand gedrukt op de Volksmuziek, een
uitverkocht. De BBC verleende hun onwaardig stempel. Bijna niemand
in 2002 de Award for World Music”! voelde belangstelling om deze
Gheorghe Caliu, een violist van het nieuw gevestigde maar foute waar-
ensemble werd uitgenodigd door de te herzien. Treurig is dat de Taraf
de regisseur Radu Mihaileanu voor de Haïdouks wereldfaam genoten,
een rol in de film “Concertul” waarin maar in Roemenië zelf niet erkend
hij de rol speelde van een zigeuner werden en zelfs geïgnoreerd. En
violist. In de film moest hij een dat terwijl ze hun land een goed
capriccio van Paganini spelen. Een imago hadden kunnen bezorgen.
uiterst berucht en virtuoos solowerk Ze speelden uiteindelijk geen
voor viool. Omdat hij geen noten zigeuner muziek maar historisch
kon lezen leerde hij het capriccio in traditionele Roemeense muziek,
enkele uren alleen op zijn gehoor! met een geschiedenis en traditie
Aansluitend op dit filmdebuut wer- van honderden jaren.
den de Taraf de Haïdouks uitge- Met het overlijden van Nicolae
nodigd voor de film “The man who Neacsu en Dumitru “Cacurica” Baicu,
cried” samen met Johnny Depp (de twee belangrijkste musici)
en Christina Ricci. Johnny Depp schreef de Guardian “met hun
was zo onder de indruk dat hij het overlijden sterft met hen ook de
ensemble uitnodigde in zijn huis laatste generatie Lăutari!"
in Los Angeles waar ze avond aan Hun opvolgers zijn technisch wel-
avond voor zijn vrienden speelden. licht uitmuntend maar missen
Op hetzelfde moment ging het juist dat..... Daarnaast is het
in Roemenië snel bergafwaarts repertoire verschoven naar een
met de volksmuziekcultuur. Men meer commercieel middengebied
prefereerde een nieuw ontstane waar we eigenlijk niet op staan te
Gypsy stijl genoemd ‘Manele’ en wachten en waarmee belangrijke
authentieke waarden verloren gaan.