Page 8 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 8

Cultuur

behoorde toe aan de dichter Mihai       beschouwd. De man kende niet        zogenaamde ‘paşoptisme’, de
Ursachi (1941-2004). In 1990 kwam       alleen klassiek Latijn en Grieks,   progressieve beweging van 1848),
hij naar Iaşi via San Diego (USA) –     maar ook modern Grieks, Turks       ofwel omdat ik uit reproducties
Atlantische Oceaan – Noordzee           en Frans. Die wijde kennis leidde   bekend materiaal als originelen
– Bremerhaven (Duitsland) – Oos-        tot een poëzie waarin de wijn en    voor ogen krijg (zoals in de zaal
tenrijk – Hongarije – Roemenië.’        de liefde wordt bezongen op een     rond Mihai Eminescu, waar een
Het is minder vrijblijvend dan het      manier die aan de galante poëzie    prachtig olieverfportret van diens
op het eerste zicht lijkt. Ursachi had  van Frankrijk is ontleend. Zijn     geliefde Veronica Micle hangt,
namelijk begin jaren zestig kennis      poëzie wordt niet meer gelezen,     zelf dichteres), ofwel omdat de
gemaakt met de gevangenis nadat         net zo min als zijn opmerkelijke    schrijvers rond de tijdschriften
hij werd gepakt toen hij ter hoogte     hoofddeksel – een ‘işlic’, zoiets   Convorbiri literare en Viaţa româ-
van de IJzeren Poort de Donau           tussen een Turkse tulband en een    nească tot leven komen, niet
wilde overzwemmen om de                 Roemeense bontmuts in – nog         alleen door middel van brieven en
Socialistische Republiek Roemenië       wordt gedragen. Je krijgt ook       portretten, maar bijvoorbeeld ook
te ontvluchten. In 1981 slaagde         zijn wandelstok te zien, die naar   door een sigarettenpijpje of een
hij erin om naar de Verenigde           onderen is aangescherpt zodat       tabaksdoos.
Staten uit te wijken. Toen hij kort     hij ook als wapen kan dienen en
na de val van Ceauşescu mét zijn        de knop is uitgehold zodat hij als
Dodge Aspen naar zijn gewezen           drinkkom kan worden gebruikt.
woonstede terugkeerde, zette            Elke zaal die daarna volgt biedt
de stad grote ogen op. Ik stel          zijn portie verrassingen, ofwel
me zo voor dat het toekomstige          omdat ik de behandelde auteur
Casa Mircea Cărtărescu geen rij         helemaal niet ken (zoals Gheorghe
borstbeelden maar een installatie       Asachi, een voorloper van het
van schrijversauto’s zal tonen, voor
zover ze niet door de eigenaars in
de prak werden gereden.
Op naar het museum. Wanneer je
eenmaal een parketbeschermend
plastic over je schoeisel hebt aan-
getrokken, ben je klaar voor een
visite door de negen zalen van
Casa Vasile Pogor. Van de ene
naar de andere zaal doorloop
je zo anderhalve eeuw literaire
geschiedenis uit Roemenië, met het
accent op Moldavië, van 1800 tot
1950. De eerste zaal is aan Costache
Conachi (1778-1849) gewijd, een
staatsman die nu juist als de eerste
‘ware’ dichter van Roemenië wordt

8 Roemenië Magazine
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13