Page 8 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 8
Cultuur
behoorde toe aan de dichter Mihai beschouwd. De man kende niet zogenaamde ‘paşoptisme’, de
Ursachi (1941-2004). In 1990 kwam alleen klassiek Latijn en Grieks, progressieve beweging van 1848),
hij naar Iaşi via San Diego (USA) – maar ook modern Grieks, Turks ofwel omdat ik uit reproducties
Atlantische Oceaan – Noordzee en Frans. Die wijde kennis leidde bekend materiaal als originelen
– Bremerhaven (Duitsland) – Oos- tot een poëzie waarin de wijn en voor ogen krijg (zoals in de zaal
tenrijk – Hongarije – Roemenië.’ de liefde wordt bezongen op een rond Mihai Eminescu, waar een
Het is minder vrijblijvend dan het manier die aan de galante poëzie prachtig olieverfportret van diens
op het eerste zicht lijkt. Ursachi had van Frankrijk is ontleend. Zijn geliefde Veronica Micle hangt,
namelijk begin jaren zestig kennis poëzie wordt niet meer gelezen, zelf dichteres), ofwel omdat de
gemaakt met de gevangenis nadat net zo min als zijn opmerkelijke schrijvers rond de tijdschriften
hij werd gepakt toen hij ter hoogte hoofddeksel – een ‘işlic’, zoiets Convorbiri literare en Viaţa româ-
van de IJzeren Poort de Donau tussen een Turkse tulband en een nească tot leven komen, niet
wilde overzwemmen om de Roemeense bontmuts in – nog alleen door middel van brieven en
Socialistische Republiek Roemenië wordt gedragen. Je krijgt ook portretten, maar bijvoorbeeld ook
te ontvluchten. In 1981 slaagde zijn wandelstok te zien, die naar door een sigarettenpijpje of een
hij erin om naar de Verenigde onderen is aangescherpt zodat tabaksdoos.
Staten uit te wijken. Toen hij kort hij ook als wapen kan dienen en
na de val van Ceauşescu mét zijn de knop is uitgehold zodat hij als
Dodge Aspen naar zijn gewezen drinkkom kan worden gebruikt.
woonstede terugkeerde, zette Elke zaal die daarna volgt biedt
de stad grote ogen op. Ik stel zijn portie verrassingen, ofwel
me zo voor dat het toekomstige omdat ik de behandelde auteur
Casa Mircea Cărtărescu geen rij helemaal niet ken (zoals Gheorghe
borstbeelden maar een installatie Asachi, een voorloper van het
van schrijversauto’s zal tonen, voor
zover ze niet door de eigenaars in
de prak werden gereden.
Op naar het museum. Wanneer je
eenmaal een parketbeschermend
plastic over je schoeisel hebt aan-
getrokken, ben je klaar voor een
visite door de negen zalen van
Casa Vasile Pogor. Van de ene
naar de andere zaal doorloop
je zo anderhalve eeuw literaire
geschiedenis uit Roemenië, met het
accent op Moldavië, van 1800 tot
1950. De eerste zaal is aan Costache
Conachi (1778-1849) gewijd, een
staatsman die nu juist als de eerste
‘ware’ dichter van Roemenië wordt
8 Roemenië Magazine