Page 64 - HVC
P. 64

Directieverslag – 8 Educatie en voorlichting  /  63









                  Een voorbeeld is de samenwerking met de stichting Leer Wer-  2012 stagiairs van vmbo- tot hbo-niveau begeleid. Voor laatst-
                  ken in de Techniek (LWT). Deze stichting is in 2007 opgericht   genoemde groep organiseren we ook snuffelstages om ze ken-
                  door verschillende technische bedrijven, waar HVC een van is.   nis te laten maken met de techniek en ze te enthousiasmeren
                  De stichting wil de instroom van enthousiaste jongeren met een   voor een van de mbo-opleidingen in onze sector. In Alkmaar
                  technische inslag binnen de opleidingen AOT (operationele   zijn we een intensieve samenwerking gestart met de studenten-
                  techniek), E-technology (elektrotechniek) en M-technology   vereniging van de opleiding Technische Bedrijfskunde.
                  (werktuigbouw) bevorderen. Dit gebeurt in samenwerking met   Wij sponsoren hen via een kleine bijdrage en stellen, waar
                  het NOVA College. De stichting LWT biedt deze jongeren   mogelijk, stageplaatsen beschikbaar. In totaal hebben in 2012
                  tijdens de opleiding uitdagende stages bij de deelnemende   43 leerlingen van technische mbo-opleidingen stage bij ons
                  bedrijven en een fi nanciële regeling aan. Naast het aanbieden   gelopen.
                  van leerwerk- en stageplekken, was HVC in 2012 ook gastheer
                  van Time4Tech. Deze jaarlijks terugkerende ontmoeting geeft   De Duurzaamheidsfabriek
                  jongeren vooraf de kans om de technische studierichtingen   De Duurzaamheidsfabriek is een plek op het Leerpark
                  AOT, E-tech en M-tech in de praktijk te bekijken en antwoord   Dordrecht waar onderwijs, bedrijfsleven en industrie op het
                  te krijgen op hun vragen. Want hoe ziet een stage eruit en   gebied van duurzame technieken samenkomen, waarvan HVC
                  welke begeleiding kun je daarbij verwachten? Hoe vonden oud-  mee het concept heeft ontwikkeld. De Duurzaamheidsfabriek
                  studenten hun stages en opleiding, en wat vinden zij leuk aan   is letterlijk een fabriek voor duurzaamheid. Met een techniekhal,
                  hun huidige werk?                               laboratoria, bedrijfsruimtes en ontmoetingsplekken.
                  In 2011 hebben we in Alkmaar de eerste leerlingen van onze   Een gebouw waar ondernemers, ‘groene’ investeerders en
                  eigen opleidingsalliantie ‘Leer werken in de Techniek’ aangeno-  technisch talent elkaar kunnen ontmoeten. Waar duurzame
                  men. In 2012 is nog één leerling aangenomen. Deze leerlingen   producten worden ontwikkeld en getest en leerlingen kennis-
                  zijn na hun stage bij ons bedrijf doorgestroomd naar leer-werk-  maken met en zich verdiepen in duurzame technieken.
                  plekken bij de afdeling Procesvoering. In 2012 waren er   HVC plaatst in 2013 in samenwerking met de leerlingen een
                  tien leer-werkplekken ingevuld binnen het bedrijfsonderdeel   educatie-/test-warmtekoudeopslag in de Duurzaamheids fabriek
                  Energie.                                        en een carport met oplaadpalen voor elektrische voertuigen
                  In 2013 willen we de leer-werkplekken binnen Compostering   voor de deur.
                  en Vergisting uitbreiden. Daarbij hopen we nieuwe leerlingen
                  aan te kunnen nemen vanuit ons opleidingstraject ‘Leer werken
                  in de Techniek’.


                  Watt-campagne
                  Om jongeren te laten zien wat werken in de energiesector
                  inhoudt, werken wij mee aan de Watt-campagne. Met de infor-
                  matie van de Watt-campagne willen we ze motiveren om in
                  deze sector verder te kijken. We hebben hiermee op verschil-
                  lende studie- en carrièrebeurzen gestaan. In 2013 willen we in
                  dit kader voor leerlingen rondleidingen door onze installaties
                  gaan verzorgen. Ook willen we een actieve bijdrage leveren aan
                  lesmateriaal, bijvoorbeeld door het vergistingsproces uit te
                  leggen. De weg van groente-, fruit- en tuinafval naar groen gas
                  is bij ons immers in de praktijk door leerlingen te volgen.
                  Ten slotte bieden we leerlingen stageplekken aan van
                  verschillende opleidingen. Zo willen we hen interesseren voor
                  het werk dat hier te doen is. We hebben een breed aanbod dat
                  varieert van meeloop- tot afstudeerstages en we hebben in
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69