Page 52 - HVC
P. 52
Directieverslag – 4 Risicobeheer / 51
tenverantwoordelijkheid hieraan niets af. Een eventuele aan- Regelgeving in importlanden
scherping van emissie-eisen vormt voor HVC een laag risico, De huidige overcapaciteit in de Nederlandse afvalenergie-
aangezien de installaties van HVC voldoen aan de stand der centrales wordt mede opgevangen middels import van
techniek zoals vereist in het kader van Europese regelgeving. buitenlands afval, in het geval van HVC middels afval uit
Groot-Brittannië. Wanneer de regelgeving dan wel belas-
De afvalwaterzuiveringsactiviteiten van HVC betreffen een tingstructuur van een importland wijzigt, kan dit gevolgen
publieke taak, waarbij ook verantwoordelijkheid wordt gedra- hebben voor het afvalaanbod en daarmee de prijsstelling in
gen voor de afzet van reststoffen en de effecten van eventueel Nederland.
strengere wettelijke vereisten. HVC is als nutsbedrijf actief in
deze keten, zodat de aandeelhouders medeverantwoordelijk-
heid dragen voor de keuze van de verwerkingsmethode en de
daarmee samenhangende investeringen. Dit mitigeert het risico
van eventuele wijziging van wet- en regelgeving, omdat de
effecten niet eenzijdig op HVC uitwerken.
Subsidies en belastingen
De ontwikkeling van activiteiten op het gebied van duurzame
energie lijkt vooralsnog afhankelijk van energiesubsidies en
voordelen via belastingheffi ng. Uit ervaring is gebleken dat
het subsidie- en belastingbeleid in korte tijd fors kan wijzigen.
Dit risico wordt beperkt door projecten die afhankelijk zijn van
dergelijke voordelen niet te starten voordat de subsidie daad-
werkelijk aan het project is toegekend. Het risico blijft dan
beperkt tot de met het project samenhangende voorberei-
dingskosten.